BMW'nin Yeni Otomatik Vites Asistanı (ASA): Motosiklet Dünyasında Devrim Yaratan Teknoloji
BMW, R1300GS üzerine takılan Otomatik Vites Asistanı prototipiyle debriyajsız sürüş deneyimi sağlıyor. Bu yeni teknoloji, hem manuel hem de tam otomatik vites seçenekleri sunarak vites değiştirme konseptinde bir devrim yapmaya yönelik olarak geliştirilmiş.
Otomatik Vites Asistanı, sürücülere vites seçme özgürlüğü sağlayan manuel mod ile tam otomatik bir şanzıman arasında geçiş yapma imkânı sağlıyor. Bu sistemde, debriyaj işlemi tamamen otomatik ve gidonlarda geleneksel debriyaj kolu yer almıyor. Bunun yerine, elektrikli bir anahtar kullanılarak vites değiştirme süreci gerçekleştiriliyor. Tüm ASA sistemi, bilgisayar kontrollü bir motosiklet şanzımanı olarak çalışıyor ve elektrikli aktüatörler vites değişimini sağlıyor. ASA'nın en dikkat çekici özelliklerinden biri, Şanzıman Kontrol Ünitesi sayesinde sürüş tarzına ve motosikletin çalıştığı modlara göre vites değiştirme parametrelerinin otomatik olarak ayarlanması. Böylece, Arazi, Yağmur veya Spor modlarında farklı vites değiştirme özellikleri sunuluyor.
Yapılan açıklamalara göre, ASA'nın geliştirme sürecinde elektronik bir debriyaj kolu da düşünülmüş ancak pratikte kullanımının gereksiz olduğu sonucuna varılmış. Bununla birlikte, ayak vites kolu kullanımının devam edeceği ve gelecekte elektrikli kürek gibi alternatiflerin de düşünülebileceği belirtilmiş. ASA'nın pratik kullanımında, mevcut kurulumun yaklaşık olarak 2,1 kg ağırlık ekledi. Ayrıca, ASA'nın bir hırsızlık önleme özelliği bulunmakta olup, pil gücü tükenirse başlatılamamakta ve şanzıman park konumunda kilitleme özelliği sayesinde hırsızlığa karşı ek koruma sağlıyor.
BMW, ASA'nın hangi modellerde ve ne zaman kullanıma sunulacağı konusunda belirsizlikler olduğunu belirtmiş olsa da, geliştirme ekibi, 2024'ün ikinci yarısında öncelikle 1300 Boksörle çalışan bir makineyle piyasaya sürüleceğini ve daha sonra diğer modellerin de destekleneceğini açıklamış. ASA'nın çalışma prensiplerine göre, vites değiştirme ve debriyaj işlemi tamamen elektronik ve sensör tabanlı olarak gerçekleştiriliyor. Bu sayede, sürücülere daha hassas ve akıllı bir vites deneyimi sunuluyor.